رویش مجدد دندانوبسایت خبری دندان پزشکی ایران

در موش های که فقدان USAG-1 دارند، آنتاگونیست BMP، دندان های  incisor موقت(شیری) وابسته به ان باقی مانده و به عنوان دندان های اضافی رویش میکنند.( دانشگاه کیوتو/کاتسو تاکاهاشی) به گفته محققان دانشگاه کیوتو و دانشگاه فوکوی، سرکوب ژنی معروف به USAG-1 با استفاده از آنتی بادی آن ممکن است به طور کارآمدی منجر به رشد دندان شود. مخصوصا، آنتی بادی برای حساسیت در رحم مادر مرتبط با ژن-1 (USAG-1) میتواند رشد دندان در موش های مبتلا به agenesis دندان که یک وضعیت مادرزادی است را تحریک کند اگرچه بزرگسالان طبیعی ۳۲ دندان دارند، اما حدود ۱٪ جمعیت به دلیل شرایط مادرزادی دندان های کم تر و یا بیشتری دارند. دانشمندان علل ژنتیکی موارد داشتن دندان های بیش از حد زیادی را به عنوان سرنخ هایی برای بازسازی دندان ها در بزرگسالان بررسی کرده اند. در واقع مولکول های بنیادی مسئول تکامل دندان در حال حاضر شناسایی شده اند.

کاتسو تاکاهاشی، مدرس ارشد دانشکده تحصیلات تکمیلی پزشکی دانشگاه کیوتو می گوید: «مورفوژنز دندان های فردی به تعاملات چندین مولکول از جمله BMP یا پروتئین مورفوژنتیک استخوان و Wnt signaling بستگی دارد.»

محققان می گویند BMP و  Wnt نقش بسیاربیشتر از تکامل دندان دارند. آن ها همچنین رشد اندام ها و بافت های متعدد را به خوبی تعدیل می کنند قبل از اینکه بدن انسان حتی به اندازه یک کشمش باشد.در نتیجه، محققان گفتند، داروهایی که مستقیما ً بر فعالیت آن ها تأثیر می گذارد، معمولاً اجتناب می شوند، چرا که عوارض جانبی می تواند بر کل بدن تأثیر بگذارد. با حدس زدن اینکه هدف قرار دادن عواملی که انتاگونیست BMP و Wnt هستند مخصوصا در تکامل دندان ، می تواند امن تر باشد، محققان USAG-1 را در نظر گرفت.

تاکاهاشی میگوید “ما می دانستیم که سرکوب USAG-1 باعث رشد دندان میشود . چیزی که ما نمی دانستیم این بود که آیا کافی خواهد بود یا نه.»

محققان سپس اثرات چندین آنتی بادی مونوکلونی برای USAG-1 را مورد بررسی قرار دادند. آنتی بادی های مونوکلونی معمولاً برای درمان سرطان ها، آرتروز، و توسعه واکسن استفاده می شوند. USAG-1 در تعامل با BMP و Wnt است. چند آنتی بادی که سبب کاهش تولد و بقای موش ها میشدند دلیلی بر اهمیت BMP و Wnt بر رشد کل بدن شد. یک آنتی بادی امیدوار کننده بود، با این حال، فقط تعامل USAG-1 با BMP را مختل کرد. آزمایش ها با این آنتی بادی نشان داد که BMP signaling برای تعیین تعداد دندان ها در موش ها ضروری است. گذشته از این، یک اقدام واحد برای تولید یک دندان کامل کافی بود. آزمایش های بعدی مزایای مشابهی را در راسوها نشان دادند.

به گفته تاکاشی”راسوهاجانوران diphyodont (یعنی مانند انسان ها 2 سری رویش دندان دارند ) هستند که الگوهای دندانی مشابهی با انسان دارند. برنامه بعدی ما آزمایش آنتی بادی ها بر روی حیوانات دیگر مانند خوک و سگ است.»

محققان می گویند این اولین مطالعه ای است که مزایای آنتی بادی های مونوکلونی را بر بازسازی دندان نشان می دهد و چارچوب درمانی جدیدی را برای یک مشکل بالینی فراهم می کند که در حال حاضر تنها با ایمپلنت ها و دیگر اقدامات مصنوعی قابل حل است.

نویسنده مانابو سوگای از دانشگاه فوکوی می گوید: مهندسی بافت معمولی برای بازسازی دندان مناسب نیست. مطالعه ما نشان می دهد که درمان cell-free molecular برای طیف گسترده ای از agenesis مادرزادی دندان ها موثر است.”

این مطالعه، ” درمان Anti-USAG-1 از طریق افزایش BMP Signaling برای بازسازی دندان ” توسط Science Advances منتشر شد

منبع https://advances.sciencemag.org/content/7/7/eabf1798

دانلود مقاله https://www.researchgate.net/publication/349301586_Anti-USAG-1_therapy_for_tooth_regeneration_through_enhanced_BMP_signaling


دکتر سیامک حیدری

سلام من قصد دارم که اطلاعات جدید در حوزه دندانپزشکی را با شما اشتراک بگذارم تشکر از اینکه این مطلب را مطالعه کردید