افراد مبتلا به بیماری شدید لثه ممکن است دو برابر بیشتر در معرض فشار خون باشند

تحقیقات نشان می دهد که پریودنتیت ، بیماری شدید لثه ، با فشار خون بالاتر در افراد غیر سالم مرتبط است.

این مطالعه بر روی 500 بزرگسال با و بدون بیماری لثه نشان داد که تقریباً 50٪ از بزرگسالان می توانند فشار خون بالا را تشخیص ندهند.

ارتقاء سلامت دهان و دندان می تواند به کاهش بیماری لثه و خطر فشار خون بالا و عوارض آن کمک کند.

مطالعات قبلی ارتباطی بین فشار خون و پریودنتیت را یافته بودند ، با این حال ، این تحقیقات تایید کننده جزئیات این ارتباط کمیاب است. پریودنتیت عفونت بافت های لثه (که دندان ها را در جای خود نگه می دارد) است و می تواند منجر به التهاب پیشرونده ، از بین رفتن استخوان یا دندان شود. پیشگیری و درمان پریودنتیت از نظر هزینه مقرون به صرفه است و می تواند منجر به کاهش نشانگرهای سیستمیک التهاب و همچنین بهبود عملکرد اندوتلیوم (غشای نازک داخلی قلب و عروق خونی) شود.

این مطالعه شامل 250 فرد بزرگسال مبتلا به پریودنتیت جنرالیزه و شدید و یک گروه کنترل شامل 250 فرد بزرگسال که بیماری لثه شدید ندارند ، از این رو همه سالم بودند و هیچ بیماری مزمن دیگری نداشتند. متوسط ​​سن شرکت کنندگان 35 سال بود و 52/6 درصد زن بودند.

این تحقیق با همکاری بخش دندانپزشکی در یونیورسیتی اینترناسیونال کاتالونیا در بارسلون ، اسپانیا تکمیل شد.

محققان دریافتند که تشخیص بیماری لثه مستقل از عوامل خطرناک قلبی عروقی با احتمال بالاتر فشار خون بالا همراه است.

در افرادی که بیماری لثه دارند ، در مقایسه با افرادی که لثه سالم دارند ، دو برابر احتمال فشار خون سیستولیک بالا وجود دارد (به ترتیب 14 و 7 درصد).

محققان همچنین دریافتند که وجود التهاب لثه فعال (مشخص شده توسط خونریزی لثه) با فشار خون سیستولیک بالاتر همراه بود.

این مطالعه سایر عواملی را که ممکن است بر فشار خون تأثیر بگذارد مانند چاقی شکمی ، مصرف نمک ، استفاده از داروهای ضد التهاب ، درمان های هورمونی یا استرس یا سایر شرایط بهداشت دهان و دندان در نظر نگرفته است.

منبع: ScienceDaily


محمدمهدی توسلی

سلام من محمد مهدی توسلی هستم خیلی خوشحالم که بتونم اطلاعات جدید در حوزه دندان پزشکی رو با شما به اشتراک بگذارم