مقاله های مروری

  • شامل خلاصه‌ای از تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده پیرامون یک موضوع خاص می‌باشد.
  • جایگاه فعلی موضوع آینده آن را به تصویر می‌کشد.
  • در این نوع مقالات به تجزیه و تحلیل موضوع، تفاوت‌ها و اغلب مشکلاتی اشاره می‌شود که سرراه بحث قرار گرفته‌اند.
  • برای نوشتن یک مقاله مروری باید از سوی مجله مورد نظر دعوت نامه دریافت کنید. اگر می‌خواهید یک مقاله مروری بنویسید پیش از شروع کار به ادیتور مجله مورد نظرتان ایمیل بزنید و پیش نویسی از موضوع برای او ارسال کنید.

مقالات مروری به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. استدلالی- انتقادی یا مقاله‌های غیر نظام‌مند (non_systemic)
  2. فرا تحلیلی

مقالات استدلالی- انتقادی:

 نویسنده یا نویسندگان مسئله یا پرسش‌هایی را طرح می‌کنند و با یک روش کتابخانه‌ای یا اسنادی به جستجوی ادبیات مربوط می‌پردازند. آنگاه با تلفیق و جمع بندی داده‌ها، اطلاعات به‌ دست آمده و استدلال‌های خود را به نتیجه‌گیری می‌رسانند. بنابراین در این نوع مقاله آنچه که مهم بنظر می‌رسد طرح مسئله، بیان حکم و رسیدن به نتایج مستدل بر اساس یک روش مطالعاتی نظام‌مند است. این نوع مقالات خود نیز بر اساس هدفشان می‌توانند به دو صورت زیر تقسیم شوند :

الف) مقاله های مروری – نظری: در این نوع مقالات نویسنده یک موضوع نظری را طرح می‌نماید و این سبک از مقالات شامل عنوان، چکیده، مقدمه، بیان مسئله، حکم، تعریف مفهوم ها، روش شناسی، مبانی نظری، نتیجه‌گیری از مبانی نظری، بحث و نتیجه گیری و منابع می‌باشند

ب) مروری – انتقادی: در این نوع مقالات نویسنده یک رویکرد ارزیابانه و انتقادی به یک منبع خاص اتخاذ می‌کند. بسیاری بر این باورند که نقد به معنای مخالفت با دیدگاه‌های طرف مقابل است؛ در حالی که نقد می‌تواند مثبت، منفی و یا بیانگر هر دو ویژگی مثبت و منفی باشد. پس آنچه که در نقد نویسی و به ویژه مقاله‌های انتقادی اهمیت دارد، سوگیری استدلالی منتقد یا نقد نویس است که در قالب حکم مطرح می‌شود و از بخش های عنوان، چکیده، مقدمه، حکم رویش یا رویکرد مطالعاتی، پیکره نقد، نتیجه گیری و منابع تشکیل شده است.

مقاله های مروری – فرا تحلیلی:

فراتحلیل نوعی تحلیل داده‌ها است که در آن نتایج چند مطالعه باهم جمع می‌گردند و به عنوان یک مطالعه بزرگ و جامع‌تر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. در عین حال در فراتحلیل می‌بایست مقیاس‌های مختلف منابع گوناگون به یک مقیاس واحد تبدیل شوند؛ پس لازم است نحوه این تبدیل نیز مد نظر قرار گیرد. همچنین در بخش یافته‌ها و نتایج نیز ابتدا باید یافته‌ها و نتایج این مطالعات در قالب جدول‌های دقیق گزارش شوند و آنگاه یافته‌های تبدیل شده مطرح گردند و سپس نتیجه‌گیری بیان شود. این سبک از مقالات مروری نیز از عنوان، چکیده مقدمه، بیان مسئله، بیان هدف، معرفی منابع فراتحلیلی، یافته‌ها و نتایج، نتیجه گیری و منابع تشکیل شده است.


نکاتی راجع به مقاله‌های مروری (review articles )

  • تعداد کلمات مقالات مروری وابسته به موضوع و مجله ای که قرار است در آن چاپ شود متفاوت است و برای مقالات مختلف می تواند بین ۸ تا ۴۰ هزار کلمه باشد.
  • مقالات مروری قصد دارند تا اطلاعات جامعی درباره آنچه قبلا پژوهش شده جمع‌آوری کنند و در اختیار مخاطبان قرار دهند.
  • این مقالات می‌توانند حاوی انتقاداتی به آثار گذشته هم باشند و گذشته، وضعیت کنونی و آینده یک موضوع کار شده در حیطه تخصصی را به چالش بکشند.
  • مخاطبان مقالات مروری معمولاً دانشجوها و محققانی که دنبال پژوهش‌های تازه درباره موضوع مقاله هستند می باشند.

Telegram :@alemane_dandanpezeshk

instagram : @hid.den_article


دکتر سیامک حیدری

سلام من قصد دارم که اطلاعات جدید در حوزه دندانپزشکی را با شما اشتراک بگذارم تشکر از اینکه این مطلب را مطالعه کردید