Ortec ECDوبسایت خبری دندان پزشکی ایران

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در انسان است. تقریباً 80 تا 90 درصد پوسیدگی دندان در دندان های دائمی در پیت‌ها و فیشورهایی است که در سطح اکلوزال دندان های خلفی قرار دارند. تشخیص پوسیدگی زود رس در این مکانهای آسیب پذیر اغلب برای متخصصان دندانپزشکی آسان نیست. پوسیدگی زودرس غالباً توسط اشعه ایکس ، مشاهده و پروبینگ قابل شناسایی نیست ، و اغلب می تواند به یکپارچگی سطح مینا آسیب برساند.

Ortek Therapy اخیراً Ortek ECD ، دستگاه الکترونیکی تشخیص پوسیدگی را معرفی کرده که بر اساس  میزان هدایت مینای دندان کار می‌کند. با استفاده از یک باتری 9 ولتی ، این سیستم کوچک و قابل حمل دارای یک صفحه نمایش دیجیتال ، یک هندپیس با نوک فولادی ضد زنگ، با ابعادی است که به قسمت زیرین پیت یا فیشور می‌رسد و یک قلاب لبی هم دارد. اگر محل اتصال عاج و مینا با تخلیه مواد معدنی دچار تخلخل شود، فشار هیدرواستاتیک موجود در توبول های عاجی اجازه می دهد تا مقدار کمی مایع عاجی رسانا به محل مینای پوسیده وارد شود و به ECD اجازه می دهد تا یک مدار الکتریکی را تکمیل کند.

از بین رفتن ماده معدنی مینای دندان در نتیجه فعالیت پوسیدگی باعث افزایش اندازه تخلخل مینای دندان می شود. با افزایش این پوسیدگی ، مایعات عاجی بیشتری وارد این محل می شوند. میزان مایعات بیشتر به مقاومت کم ، جریان بالاتر و افزایش عدد پوسیدگی دیجیتال منجر می شود که از 0 تا 100 به صورت دیجیتالی نمایش داده می شود. صفر نشان دهنده عدم پوسیدگی است، زیرا مینای دندان سالم از نظر الکتریکی غیر رسانا است.


مائده سلطانی

من مائده سلطانی هستم، دانشجوی دندانپزشکی ، امیدوارم بتونم در زمینه دندانپزشکی، خبرهای جدید رو باهاتون به اشتراک بگذارم